رویکرد میان فرهنگی در نقد هنر
نویسندگان
چکیده مقاله:
نگره تاریخ و نقد هنر جهانی در بستر دانشگاهی همواره بر بستری از اندیشۀ غربی استوار بوده، و کتب آموزشی این رشتهها نیز بیشتر بر دورههای مختلف تاریخ هنر اروپا و امریکا متمرکز بودهاند. در دهههای اخیر این معادله تغییر کرده و ورود پژوهشگران از فرهنگهای مختلف به عالم تاریخ هنر دامنۀ جغرافیایی و مفهومی این شاخه را گسترش داده و توجه بیشتر به هنر دیگر فرهنگها و ملل را در شمار اولویتهای آن قرار داده است. این مقاله مروری بر رویکرد میان فرهنگی در نقد هنر است که اساس آن بر این استوار است که تعاریف و جلوات هنر نزد ملل و جوامع مختلف یکسان نیست؛ و بنابراین چارچوبهای نقد هنری غربی برای بررسی این اشکال متنوع هنری کافی و مفید به نظر نمیرسد. رویکردهای میان فرهنگی به طور عمده بر بافتار اثر تأکید دارند، و این بافتار بیشتر از زاویۀ انسانشناسی مورد بررسی قرار میگیرد. در رویکردهای میانفرهنگی، هدف مطالعۀ هنر «فی نفسه» نیست، بلکه درک «مردمان» از طریق آثارشان است. بنابراین هنر در بسترهای اصلی آفرینشش مورد خوانش قرار میگیرد، و نه در انزوا و منتزع از خاستگاه خود. این خوانش به مخاطب امکان میدهد که آثار را چنان که خالقانشان میخواستهاند، ببینند، و نه تنها در حکم کنجکاوی، بلکه به مثابه تجلیات پیچیده معانی متافیزیکی، فرهنگی، و عاطفی یک فرهنگ. در بستر نقد هنری معاصر، توجه به چنین رویکردی می تواند نقد هنری را در بستر آموزش و تجربه غنا و توان بیشتری ببخشد.
منابع مشابه
بررسی و نقد فلسفه میان فرهنگی بهمثابه رویکرد بینادینی در نگاه ادهر مال
ادهرمال براساس مبنای «دیگری» و قبول «غیریت» از رویکرد میان فرهنگی سخن گفته و با نفی انحصارطلبی در فلسفه و فرهنگ خاص به دنبالِ تئوری گفتگوی بین فلسفهها و فرهنگها برای درک بهتر «حقیقت» میباشد. او با همین مبنا با «ادیان» نیز مواجه شده و رویکرد «بینا دینی» را نظیر «رویکرد میان فرهنگی» برای درک بهتر «حقیقت متعالی» مطرح مینماید. در مقاله حاضر با روش «توصیفی» و براساس مبنای «دیگری» نظریه «فلسفه میا...
متن کاملپژوهش میان رشته ای در هنر با رویکرد هرمنوتیکی هیرش (مورد پژوهشی تحلیل هنر نگارگری، نگاره یوسف و زلیخا)
هنر یکی از حوزههای پیچیده و مبهم فعالیتهای بشری است، تولید امر هنری و شناخت علمی از آن دو مقوله متفاوت هستند، به همین سبب مطالعات هنر، مستلزم نگاهی میانرشتهای است تا بتوان تخیل خلاق هنری را در قالب مؤلفههای عقل علمی بررسی کرد. پژوهش هنر به مثابه عرصهای میانرشتهای، میتواند مبنایی برای ترجمان معنای هنری به زبان علوم دیگر باشد. فهم و بیان عقلانی معنای هنری، از مدخل هرمنوتیک گام مهمی برای ...
متن کاملمرز میان نقد هنری و فلسفه هنر در اندیشه آرتور دانتو
رویکرد فلسفی دانتو روش مطالعه و نظریه پردازی در فلسفۀ هنر و زیبایی شناسی او را تعیین می کند. برای آشنایی با نظریه ها و تأملات فلسفی دانتو، به شکل کلی، می توان از این مطلب آغاز کرد که اساساً تلقی دانتو از فلسفه چیست و سپس بپرسیم او چه شیوه ای برای تحقیق فلسفی ارائه می کند؟ با توجه به این امر که خود دانتو در این زمینه آثار مستقلی نیز عرضه کرده است، ضروری به نظر می رسد که برای پرداختن به مسائل مورد...
متن کاملتحلیل انتقادی گرایشهای غالب بازار هنر معاصر ایران در رویکرد به هویت فرهنگی
بیان مسئله :در عرصة جهانی هنر معاصر، که رویدادهای به هم پیوستهای از دوسالانهها، داکومنتا، نمایشهای سراسری1 و بازار هنر را دربرمیگیرد، حضور هنرمندان ایرانی در «بازار» برجستهتر است. بازار هنر معاصر ایران که از سال 2006 با همکاری گالریهای خصوصی و شعب خاورمیانهایِ چند حراجخانة بزرگ به شکوفایی رسید، مهمترین عرصهای بود که هنر معاصر «ایرانی» را به مخاطب جهانی میشناساند. بازار هنر اما با قوا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 10
صفحات 7- 22
تاریخ انتشار 2014-05
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023